Samsung Galaxy Tab S10 FE WiFi + 5G - FAQ
Ofte stilte spørsmål om Samsung Galaxy Tab S10 FE WiFi + 5G
Svar:
Samsung bruker en regionlås for å forhindre at telefoner blir solgt utenfor den tiltenkte regionen. Du kan kjenne igjen en smarttelefon fra Samsung med regionlås på klistremerket på esken, hvor det står "KUN EUROPEISK SIM-KORT".
Dette kan skape problemer dersom du ønsker å bruke et ikke-europeisk SIM-kort. Heldigvis er det veldig enkelt å løse problemet med regionlåsen. Alt du trenger å gjøre er å ringe i totalt fem minutter med et europeisk SIM-kort. Etter det kan du bruke hvilket som helst SIM-kort du vil, hvor som helst. Det er viktig at du gjør dette før du reiser til utlandet dersom du skal bruke et utenlandsk SIM-kort.
Det europeiske området inkluderer alle land innenfor EU, pluss følgende land: Liechtenstein, Island, Norge, Sveits, Albania, Andorra, Bosnia-Herzegovina, Makedonia (Den tidligere jugoslaviske republikk Makedonia), Monaco, Montenegro, San Marino, Serbia og Vatikanstaten. I disse landene trenger du ikke å tenke på regionlåsen.
Svar:
I tillegg til det interne minnet til enheten din, kan du også bruke Cloud Storage. Her kan du laste opp bildene og videoene dine, slik at de ikke lenger trenger å være på telefonen. De forblir tilgjengelige på telefonen din via skyen, men tar ikke opp mer plass på telefonen. Slik vil telefonen din holde seg rask og minnet blir mindre fullt. Eksempler på skylagring er iCloud, Dropbox, Google Drive og Microsoft OneDrive.
Svar:
Dersom du får varselet "kamerafeil" er det vanligvis enkelt å fikse. Du kan først prøve å fjerne data fra kameraapplikasjonen og gjøre en programvareoppdatering. Følg disse trinnene for å gjøre dette:
- Trinn 1: Gå til innstillinger og deretter til applikasjoner/administrasjon av applikasjonsadministrasjon
- Trinn 2: Søk etter kameraappen og klikk på den
- Trinn 3: Klikk på "tvungen stopp" deretter på "tøm buffer" og deretter på "slett data"
- Trinn 4: Koble til WiFi
Trinn 5: Gå til innstillinger, deretter til enhetsinformasjon og utfør en programvareoppdatering.
Hvis disse trinnene ikke fungerer, er det en annen måte å fikse feilen på. Å tilbakestille enheten til fabrikkinnstillinger løser nesten alltid problemet. Vennligst merk: Du kan miste applikasjonene og dataene dine. Så ta en sikkerhetskopi først. En tilbakestilling kan gjøres som følger:
- Trinn 1: Gå til innstillinger
- Trinn 2: Gå til kontoer/bruker og sikkerhetskopiering
- Trinn 3: Klikk på "lag en sikkerhetskopi og gjenopprett"
- Trinn 4: Klikk på "gjenopprett standarddata" og følg instruksjonene.
Svar:
Dersom du returnerer eller sender en Android-enhet til reparasjon, er det nødvendig å fjerne Google-kontoen din fra enheten. Følg trinnene nedenfor for å slette Google-kontoen din:
- Gå til innstillinger
- Klikk på Kontoer og se om det er noen Google-kontoer der
- Klikk på Google-kontoen og velg Slett. Selve Google-kontoen vil ikke bli slettet, den vil bare bli koblet fra enheten din.
Svar:
Vannskader på elektronisk utstyr dekkes som regel ikke av garantien. Dette er fordi vannskader faller inn under brukerskader. Produsenten kan ikke gi garanti på slike skader, fordi de ikke kan påvirke bruken av apparatet.
Mange enheter, som smarttelefoner, smartklokker og fitness trackere, har et sertifikat for vanntetthet i form av en kode, for eksempel IP68 eller 5ATM. Vannskader på disse sertifiserte enhetene dekkes heller ikke av garantien. Dette er fordi den vanntette forseglingen til enheten kan bli utsatt for slitasje på grunn av normal bruk. Så prøv alltid å forhindre at enheten din blir våt, selv om den er vanntett.
Svar:
Noen ganger kan det være at språket til standardapper er satt til opprinnelsesspråket. Dersom du fjerner oppdateringene fra Galaxy Apps og starter enheten på nytt bør teksten bli på ditt foretrukne språk. Følg disse trinnene for å gjøre dette:
- Trinn 1: Gå til innstillinger og deretter til applikasjoner/apper
- Trinn 2: Klikk på "Administrere applikasjoner"
- Trinn 3: Søk opp "Galaxy Apps" og klikk på den
- Trinn 4: Klikk på "Mer" øverst til høyre
- Trinn 5: Klikk på "Fjern oppdateringer" øverst til høyre
- Trinn 6: Klikk igjen på "Slett"
- Trinn 7: Klikk på "Ok"
- Trinn 8: Start telefonen på nytt.
Svar:
Med Samsung Smart Switch kan du overføre filer enkelt og raskt fra den gamle telefonen din til den nye telefonen eller nettbrettet ditt fra Samsung. Du kan overføre praktisk talt alle slags data: apper, kontakter, bilder og videoer, notater, e-post, filer, musikk, etc. Funksjonen fungerer for alle plattformer, så det spiller ingen rolle om den gamle telefon eller nettbrettet ditt kjører på iOS, Android, BlackBerry eller Windows Phone. Avhengig av den gamle telefonen din, fungerer Smart Switch på en av følgende måter:
- Trådløst fra Android/BlackBerry til Android
- Trådløst via iCloud til Android
- Via en OTG-kabel
Med datamaskin.
Den enkleste og raskeste måten er å overføre telefonen trådløst. Det er mulig å gjøre når den gamle telefonen din kjører på Android, iOS eller BlackBerry. I prinsippet trenger du verken kabel eller PC. Dersom du vil overføre din Windows Phone-enhet, kan du gjøre det via en datamaskin.
Slik fungerer det For å bruke Samsung Smart Switch må du installere applikasjonen både på den gamle og den nye enheten din. Du finner appen (gratis) i applikasjonsbutikkene. Når du har Smart Switch installert på begge telefonene/nettbrettene, plasser du enhetene ved siden av hverandre for å overføre dataene dine trådløst. Følg instruksjonene gitt av Smart Switch. Dersom den gamle enheten din kjører på iOS, må du først logge på via iCloud og ta en sikkerhetskopi på din gamle telefon/nettbrett.
Brukerstøtte Smart Switch er tilgjengelig på alle plattformer, men fungerer ikke med veldig gamle versjoner av de ulike operativsystemene. Følgende operativsystemer støttes:
- Android 4.3 og nyere
- iOS 5.0 og nyere
- BlackBerry 6 og nyere
Windows Phone 7 og nyere
Dersom du har en tidligere versjon av et av disse systemene, prøv å kjøre en programvareoppdatering. Hvis dette ikke fungerer er det dessverre ikke mulig å overføre filene dine med Smart Switch. Da er det best å overføre filene manuelt via datamaskinen eller via en OTG-kabel (mikro-usb-kontakt).
Svar:
Du kobler Samsung-enheten din til PC-en med en kabel. Du plugger denne kabelen inn i USB-porten på datamaskinen.
Du kan også bruke Samsung Kies. Dette programmet fra Samsung synkroniserer filer på smarttelefonen din med datamaskinen. Du kan også laste ned de siste oppdateringene med Samsung Kies.
Svar:
Det er mulig at TalkBack er slått på, og at enheten din ikke reagerer på berøring på grunn av dette. Dette er en funksjon i Android, laget for blinde og svaksynte. I denne modusen konverterer telefonen teksten på skjermen til tale. Du kan deaktivere denne funksjonen fra innstillingsmenyen under "Tilgjengelighet".
Svar:
Google oppdaterer jevnlig Android-programvaren. Hvorvidt telefonen din mottar en oppdatering, avhenger av hvilken type enhet du har. Ikke alle enheter kvalifiserer for alle oppdateringer. Produsenter kunngjør hvilke enheter som er kompatible med den nye oppdateringen. Det varierer etter både land og enhet når en oppdatering blir tilgjengelig.
Dersom det er en Android-oppdatering tilgjengelig for telefonen din, vil du vanligvis motta et varsel. Etter dette kan du installere oppdateringen. Varselet blir sendt "Over-The-Air" (OTA). Det betyr at du ikke trenger å koble telefonen til datamaskinen! Det kan kreve mye data å installere en programvareoppdatering, så det anbefales å gjøre dette via en WiFi-tilkobling. Du kan også søke manuelt etter oppdateringer i telefonens innstillinger.
Svar:
Over tid kan skitt og støv samle seg i ladeporten på nettbrettet. Det kan føre til at kabelen ikke holder seg på plass, og at ladingen ikke alltid går bra. Du kan enkelt løse dette problemet ved å forsiktig fjerne akkumulert skitt og støv. Dette kan du for eksempel gjøre med en tannpirker. Ved å skrape forsiktig langs kantene og hjørnene inne i ladeporten kan du fjerne oppsamlet smuss. Nå kan ladekabelen kobles til enheten din igjen. Pass på at du ikke bruker mye kraft, ofte holder det med å bare skrape langs den. Etter at du har skrapet bort skitten kan det også hjelpe å blåse kraftig inn i ladeporten. Pass på at det ikke kommer fuktighet inn i porten.
Svar:
Dersom du returnerer eller sender et Samsung-produkt til reparasjon, er det nødvendig at du slår av "Finn min mobil". Slå av Sony-kontoen din ved hjelp av følgende instruksjoner:
- Gå til findmymobile.samsung.com og logg på med Samsung-kontoen din.
- Velg enheten din øverst i venstre hjørne. *
- Klikk på "mer" i menyen til høyre.
- Klikk deretter på "Lås opp reaktiveringslås".
Skriv inn passordet ditt og klikk på "Lås opp".
*Ser du ikke enheten din? Da kan det hende at du allerede har deaktivert kontoen din.
Svar:
Motorola har utviklet en applikasjon som lar deg koble Android-telefonen din til et Motorola-produkt. Dette er applikasjonen "Motorola Connect". Du finner denne applikasjonen i Google Play Store. For eksempel lar Motorola Connect deg se hvor andre enheter befinner seg og hva batteristatusen deres er. Skriv inn e-postadressen din når du bruker denne appen for første gang. En ny pop-up vil deretter dukke opp, hvor du gir appen tillatelse. Trykk deretter på neste. Dersom du ønsker å holde deg oppdatert på oppdateringer, kryss av i boksen på neste skjermbilde. Appen din vil da være klar til bruk, og du kan koble telefonen til Motorola-produkter som Motorola: Keylink, Moto 360, Moto Pulse, Moto Surround og Power Pack Micro.
Svar:
Ja, du kan bruke WhatsApp på nettbrettet ditt gjennom WhatsApp Web. Hvis du har en smarttelefon med WhatsApp, kan du bruke den samme kontoen på nettbrettet ditt via WhatsApp Web. Følg disse trinnene for å bruke WhatsApp på nettbrettet ditt:
- Åpne WhatsApp Web i nettleseren din;
- Skann QR-koden som vises på skjermen med smarttelefonen din via: WhatsApp > Meny > WhatsApp Web;
Du kan nå bruke WhatsApp på nettbrettet ditt!
Vennligst merk: For å bruke WhatsApp via WhatsApp Web, må telefonen være koblet til Internett. Whatsapp-meldinger du mottar vil ikke bli lagret på WhatsApp Web, men videresendes fra smarttelefonen din. Du kan ikke bruke WhatsApp Web uten en telefon med WhatsApp.
Svar:
Dersom telefonen din ikke kobler seg til et 3G- eller 4G-nettverk, kan det være flere årsaker til dette.
Alternativ 1: kun SIM-spor 1 er egnet for 3G/4G-tilkoblinger
Det kan være at bare ett av de to SIM-sporene er egnet for 3G- eller 4G-tilkoblinger. I dette tilfellet kan du løse problemet ved å sette SIM-kortet du vil bruke til 3G-internett i SIM-kortspor 1. Deretter kan du sjekke om APN-innstillingene dine er riktige. Disse innstillingene varierer fra leverandør til leverandør og kan justeres via innstillingsmenyen.Alternativ 2: Forbindelsen blir brutt
Dersom forbindelsen blir brutt, kan du ofte ordne dette gjennom å deaktivere det automatiske nettverkssøket. Da kan du sette opp ønsket nettverk manuelt, via ""mobildata"" i innstillingsmenyen og se på de aktuelle nettoperatørene.Svar:
Det interne minnet til enheten din er begrenset. Når lagringsplassen er full, kan du ikke ta nye bilder eller laste ned flere apper og det bremser også hastigheten til enheten din.
Du kan sette inn et microSD-kort i minnekortsporet på enheten din. Da får du utvidet lagringsplassen med et visst antall gigabyte. Maksimal utvidelseskapasitet varierer fra enhet til enhet.
Svar:
Det er flere måter å forbedre batterilevetiden til enheten på. Lukk aktive programmer og start nettbrettet på nytt regelmessig. Dette lukker programmer som kjører i bakgrunnen og som dermed reduserer batterilevetiden. Vær også oppmerksom på innstillinger som GPS, NFC, Bluetooth og/eller automatisk synkronisering. Slå av disse innstillingene når de ikke er i bruk. Skjermen til nettbrettet er ofte det som bruker mest strøm, så for å spare strøm raskt og enkelt kan du senke standard lysstyrke!
Svar:
Dersom du har brukt nettbrettet over en lengre tidsperiode, kan enheten bli litt tregere. Dette kan ha flere årsaker. For eksempel så brukes mer RAM dersom mange apper er åpne. Lagring av mange filer eller apper fører også til at lagringsplassen blir full. Slett noen filer for å få mer lagringsplass. Du kan også deaktivere apper som kjører i bakgrunnen ved å slå nettbrettet av og på igjen. Det er best å gjøre dette hver uke.
Svar:
Du kan forhindre skader gjennom å bruke diverse tilbehør, for eksempel en skjermbeskytter eller et deksel. En skjermbeskytter er en usynlig beskyttelsesfilm som du fester på skjermen. Deksler kommer i mange former og størrelser. Det finnes deksler som kun beskytter baksiden og deksler som dekker hele nettbrettet.
Svar:
Noen videoformater kan ikke spilles av på Android-nettbrettet ditt. Men du trenger ikke å bekymre deg. Dette er på grunn av programvaren (versjonen) og kan løses.
Du kan for eksempel konvertere filen til et format som nettbrettet ditt støtter. Dette kan du gjøre ved hjelp av et program på en datamaskin eller laptop. Etterpå kan du legge filen tilbake på nettbrettet ditt.
En annen løsning er å laste ned en applikasjon, som gjør at nettbrettet ditt støtter mange videoformater. Last ned en av følgende appene fra Google Play Store:
Svar:
Installering av nye programmer kan føre til at telefonen din får virus. Et eksempel kan være applikasjoner som er laget for å svindle folk eller stjele data. For å være sikker på at du ikke laster ned virus, bør du ta følgende forholdsregler. Først av alt, ta en kritisk kikk på titlene til applikasjonene og antall nedlastinger. Når en applikasjon har tusenvis av nedlastinger og gode tilbakemeldinger, er den mye mer pålitelig og risikoen lavere. I tillegg bør du kun laste ned apper fra den offisielle Play Store. Til slutt bør du beskytte smarttelefonen din mot virus med programvarepakken Avira Antivirus Security PRO.